DFG-Project: Hip-Hop’s Fifth Element

Das DFG-Projekt Hip-Hop’s Fifth Element: Knowledge, Pedagogy, and Artist-Scholar Collaboration läuft seit dem 01.02.2022 über einen Zeitraum von 3,5 Jahren noch bis zum 01.06.2025. Geleitet wird es von Prof. Dr. Oliver Kautny (Universität zu Köln) und Prof. Dr. Justin A. Williams (University of Bristol). Auf Seiten der Universität zu Köln sind als Projektmitarbeiter*innen Dr. Chris Kattenbeck, Dr. Linus Eusterbrock, Frieda Frost, Charlotte Furtwängler und Jason Carter beschäftigt. 

Das interdisziplinäre Projekt an der Schnittstelle von Musikpädagogik, Musikwissenschaft, Kulturwissenschaften und empirischer Bildungsforschung verfolgt drei Hauptziele. 

  1. Erstens geht es um die Erforschung von Knowledge im Hip-Hop: Was wird darunter verstanden? Warum nimmt es eine so besondere Stellung in der Hip-Hop-Kultur ein? Wie wird Knowledge konstruiert, tradiert, kanonisiert, vermittelt? 
  2. Zweitens geht es um die Entwicklung, Erprobung und Analyse von (hoch-)schuldidaktischen Materialien im Zusammenhang mit Hip-Hop. 
  3. Drittens geht es um die Kollaboration und den Dialog mit Hip-Hop-Künstler*innen. D. h., Hip-Hop-Künstler*innen werden eingeladen, gemeinsam mit dem Projektteam zu forschen, zu lehren und didaktisches Material zu entwickeln. Zudem ist die Kollaboration selbst Gegenstand von Reflexion und Forschung. Und nicht zuletzt wird untersucht, welche Rolle eine Kollaboration mit Künstler*innen beim Prozess der Institutionalisierung von Hip-Hop in (musik-)pädagogischen Kontexten spielen kann bzw. sollte. In dem Zusammenhang werden auch Fragen nach Machtverhältnissen, kultureller Aneignung, Legitimation etc. virulent.  

Institutionell verankert ist das Projekt am von Oliver Kautny gegründeten Cologne Hip Hop Institute der Universität zu Köln, das in den drei Bereichen Lehre, Forschung und Third Mission tätig ist und dessen Aktivitäten und Interessen sich mit zentralen Aspekten des Projekts überschneiden (v.a. die Entwicklung und Erprobung von didaktischem Material, die Zusammenarbeit mit Künstler*innen sowie die kritisch-selbstreflexive Begleitung der Institutionalisierung von Hip-Hop).

Umgesetzt wurden im Rahmen des Projekts bislang u. a. eine Arbeitstagung zur Institutionalisierung von Hip-Hop, an der internationale Gäste (Forscher*innen ebenso wie Künstler*innen) teilnahmen, diverse Lecture-Formate (z.B. eine Lesung des Rappers Torch, siehe Übersicht), künstlerische Projekte (z. B. ein künstlerischer Dialog zwischen dem Rapper Keno und den Sami-Musikern Torgeir Vassvik und Rasmus Kjorstad), Workshops für Studierende (z. B. von der Rapperin Ket) sowie die Erprobung didaktischer Konzepte an Schulen (z. B. an der Heliosschule in Köln). Zudem haben Oliver Kautny und Chris Kattenbeck gemeinsam mit dem Rapper und Beatmaker Retrogott ein Seminar gestaltet.

Im Rahmen des Projekts sind zahlreiche Publikationen entstanden. Ein Meilenstein des Projektes ist ein Sammelband, der verschiedene Perspektiven auf Hip-Hop und Musikpädagogik versammelt. 

The DFG project Hip-Hop’s Fifth Element: Knowledge, Pedagogy, and Artist-Scholar Collaboration has been running since 01.02.2022 for a period of three and half years until 01.06.2025. It is led by Prof. Dr. Oliver Kautny (University of Cologne) and Prof. Dr. Justin A. Williams (University of Bristol). On the University of Cologne side, Dr. Chris Kattenbeck, Dr. Linus Eusterbrock, Charlotte Furtwängler, Frieda Frost and Jason Carter are employed as project staff.

The interdisciplinary project at the interface of music education, musicology, cultural studies and empirical educational research pursues three main objectives.

Firstly, it is about researching knowledge in hip-hop: What is meant by this? And why is it so important in hip-hop culture? How is knowledge constructed, handed down, canonized and communicated?

Secondly, it is about the development, testing and analysis of (high) school didactic materials in connection with hip-hop.

Thirdly, it is about collaboration and dialog with hip-hop artists. In other words, hip-hop artists are invited to research, teach and develop didactic material together with the project team. The collaboration itself is also the subject of reflection and research. Last but not least, the role that collaboration with artists can or should play in the process of institutionalizing hip-hop in (music) educational contexts will be examined. In this context, questions of power relations, cultural appropriation, legitimization, etc. also become virulent.

The project is based at the Cologne Hip Hop Institute founded by Oliver Kautny at the University of Cologne in 2020. Its activities are about teaching, research and third mission and its interests overlap with central aspects of the project (above all the development and testing of didactic material, collaboration with artists and critical self-reflection on the institutionalization of hip hop).

Various milestones have been achieved in the last three years: The project was initiated by a research workshop on the institutionalization of hip-hop, which was attended by international participants (researchers and artists). Numerous publications have been released since then, e.g. the anthology „It’s how you flip“ that brings together different perspectives on hip-hop and music education.

In the same time various events has been realized:

a. Lectures (e.g. by rappers such as Torch, Megaloh, Sookee or Koljah)

b. artistically research (e.g. an artistic dialogue between rapper Keno and Sami musicians Torgeir Vassvik and Rasmus Kjorstad; a music ethnological seminar with refugee artist from Niger and Burkina Faso and the production of an album etc., concerts: Jesué @ HumFestival Cologne & research interview)

c. Many workshops for students (e.g. by MCs, DJs, writers, B-Girls or hip hip educators like Keno, Ket, Frieda Frost, Puya Bagheri, DJ Lifeforce, FlyJay and many others)

d. Oliver Kautny and Chris Kattenbeck also organized a musicological seminar together with the rapper and beatmaker Retrogott, including a song exclusively composed by the artist for this seminar (see overview, see Kurt Tallert aka Retrogott 2024 in Eusterbrock, Kattenbeck, Kautny 2024).

e. Analyzing (Furtwängler 2024 and Kautny 2024 in Eusterbrock, Kattenbeck, Kautny 2024), and testing of didactic concepts at schools (e.g. at the Heliosschule in Cologne, German School in Singapore).

It’s How You Flip It

Multiple Perspectives on Hip-Hop and Music Education, ed. by Linus Eusterbrock, Chris Kattenbeck and Oliver Kautny

DOI: 10.14361/9783839466674

Abstract

The cultural practices of hip-hop have been among people’s favorite forms of popular culture for decades. Due to this popularity, rap, breaking, graffiti, beatboxing and other practices have entered the field of education. At the intersection of hip-hop and music education, scholars, artists, and educators cooperate in this volume to investigate topics such as representations of gangsta rap in school textbooks, the possibilities and limits of working with hip-hop in an intersectional critical music pedagogy context, and the reflection of hip-hop artists on their work in music education institutions. In addition, the contributors provide ideas for how research and theory can be transferred and applied to music educational practice.